Program Rocławskiego - Glottodydaktyka

  • Już od 2000 r. pracujemy metodą Glottodydaktyki. Zadaniem nauczyciela w tej metodzie jest znalezienie właściwej drogi po wiedzę dla każdego dziecka. Jak mówi profesor Bronisław Rocławski, ojciec tej metody: „Każde dziecko powinno kroczyć od kamienia do kamienia własną ścieżką. Dziecko powinno odczuwać ciepłą rękę nauczyciela, powinno czuć się bezpiecznie, a jednocześnie być szczęśliwe z pokonywania trudności, z odkrywania tajemnic świata, z nabywania nowych umiejętności, które wzbogacają sposób życia.”

    Glottodydaktyka nakazuje traktować każde dziecko indywidualnie. Pracując tą metodą musimy bardzo dokładnie poznać dziecko- podmiot swoich oddziaływań, a co za tym idzie stosować zróżnicowany stopień trudności zadań dostosowanych do możliwości indywidualnych wychowanka. Glottodydaktyka pozwala dziecku badać i poznawać otaczający je świat, cieszyć się z odkryć, jakich samo dokonuje. Pozwala dziecku rozwijać się poznawczo.

    W metodzie tej bardzo ważna jest akceptacja dziecka takim jakie jest. Pozwala to inaczej spojrzeć na wychowanie i nauczanie dziecka, jego rozwój emocjonalny i społeczny. Przy tym bardzo ważne jest, aby odpowiednio wydłużyć czas przygotowania dziecka do nauki czytania i pisania. Dzięki temu można skrócić do minimum czas opanowywania płynnego pisania i sprawnego czytania ze zrozumieniem.

    W glottodydaktyce występują litery PODSTAWOWE czarne (które zawsze odpowiadają tej samej głosce, czyli zapisane są tak jak je słychać np. las) oraz NIEPODSTAWOWE czerwone. Kolor czerwony informuje o:
    – trudności ortofonicznej np. w wyrazie kwiat piszemy „w”, ale słyszymy „f”. Litera „w” będzie czerwona,
    -trudności ortograficznej.
    Dziecko w czasie zajęć obcuje z całym alfabetem. Dzieci pracując z literami podstawowymi i niepodstawowymi, są uwrażliwione na trudności jakie niesie ze sobą pisownia.

    W metodzie tej ćwiczymy nie tylko syntezę i analizę sylabową, ale także:
    morfemową na przykład: dom – ek
    logotomową na przykład: pom – id – or
    logotomowo -fonemową na przykład: lalk – a
    fonemowo -logotomową na przykład: k – otek
    fonemową na przykład: k – o – ci – ą – t – k – o, z – i – m – a itd.

    Syntezę i analizę doskonalimy za pomocą rozsypanek obrazkowo -literowych (obrazek, na dole podpis dzielony w zależności od możliwości dziecka), które dziecko samodzielnie składa w całość. Poprzez codzienne obcowanie z literami (klocki LOGO – cztery warianty litery – wielka i mała pisana, wielka i mała drukowana) dzieci poznają ich wygląd. Odbywa się to poprzez codzienny kontakt z literami w czasie zabawy.
    Technika „ślizgania się” w czytaniu z głoski na głoskę (w sylabach lub w krótkich wyrazach zawierających głoski dające się trwale wydłużać), ma na celu osiągnięcie płynnego czytania ze zrozumieniem.