Menu główne:
Glottodydaktyka
Zakres |
TRADYCYJNA |
GLOTTODYDAKTYKA Syntetyczno -analityczna |
Podstawowa umiejętność
|
Podstawowa umiejętność
|
Synteza |
Alfabet |
22 literowy |
44 literowy (ze zmiękczeniami i dwuznakami) |
Dwuznaki i zmiękczenia
|
Zakaz wprowadzania
|
Traktowane jako naturalne litery spośród alfabetu
|
Litery
|
Podział na podstawowe i niepodstawowe
|
|
Technika czytania |
Głoskowanie |
"ślizganie się" |
Ćwiczenia analizatorów |
Słuchowy |
Słuchowy, wzrokowy, ruchowy |
Rozpoczęcie ćwiczeń |
Od 6 lat |
Od 3 lat |
Obraz litery |
Drukowana: wieka i mała |
Drukowana: wieka i mała, pisana: wieka i mała |
Pisanie |
Zakaz nauki pisania przez metodyków |
Ćwiczenia kształcące sprawność ruchową, ćwiczenia w pisaniu tylko liter pisanych (zakaz pisania literami drukowanymi). Pismo supełkowe -uwzględnia kierunek kreślenia liter i sposób ich łączenia. |
Etapy pracy |
Podział wyrazu na sylaby. Wyodrębnianie głoski w:
|
Dokonywanie syntez:
|
Wymowa głosek |
Z tak zwanym pogłosem:
|
W izolacji:
|
Ortografia |
Brak działań uwrażliwiających. |
"Okienko ortograficzne" -puste miejsce -czas na sprawdzenie sposobu pisowni. Możliwość odkrywania i tworzenia reguł ortograficznych. |
Aktywność nauczyciela -dziecka
|
Nauczyciel -dominujący
|
Nauczyciel -prowokujący
|
Dziecko
|
Traktowane przedmiotowo
|
Traktowane indywidualnie -podmiotowo
|
Orientacja w przestrzeni
|
Brak |
Od najmłodszych lat -odnośnik serce, strona lewa |