Przedszkole Nr 178 Kwiaty Polskie


Różnice między metodą tradycyjną a glottodydaktyką

Glottodydaktyka

Zakres

TRADYCYJNA
Analityczno -syntetyczna

GLOTTODYDAKTYKA Syntetyczno -analityczna

Podstawowa umiejętność

Podstawowa umiejętność
Analiza

Synteza

Alfabet

22 literowy

44 literowy (ze zmiękczeniami i dwuznakami)

Dwuznaki i zmiękczenia

Zakaz wprowadzania

Traktowane jako naturalne litery spośród alfabetu

Litery

 

Podział na podstawowe i niepodstawowe

Technika czytania

Głoskowanie

"ślizganie się"

Ćwiczenia analizatorów

Słuchowy

Słuchowy, wzrokowy, ruchowy

Rozpoczęcie ćwiczeń

Od 6 lat

Od 3 lat

Obraz litery

Drukowana: wieka i mała

Drukowana: wieka i mała, pisana: wieka i mała

Pisanie

Zakaz nauki pisania przez metodyków

Ćwiczenia kształcące sprawność ruchową, ćwiczenia w pisaniu tylko liter pisanych (zakaz pisania literami drukowanymi). Pismo supełkowe -uwzględnia kierunek kreślenia liter i sposób ich łączenia.

Etapy pracy

Podział wyrazu na sylaby. Wyodrębnianie głoski w:
- nagłosie
- wygłosie
- śródgłosie najpierw samogłoski, później spółgłoski.

Dokonywanie syntez:
- sylabowej
- morfemowej
- logotomowej
- logotomowo-fonemowej
- fonemowo-logotomowej
- fonemowej później analizy.

Wymowa głosek

Z tak zwanym pogłosem:
m-my
t-ty

W izolacji:
m-m
t-t

Ortografia

Brak działań uwrażliwiających.

"Okienko ortograficzne" -puste miejsce -czas na sprawdzenie sposobu pisowni. Możliwość odkrywania i tworzenia reguł ortograficznych.

Aktywność nauczyciela -dziecka

Nauczyciel -dominujący
Dziecko -bierne

Nauczyciel -prowokujący
Dziecko -aktywne

Dziecko

Traktowane przedmiotowo

Traktowane indywidualnie -podmiotowo

Orientacja w przestrzeni

Brak

Od najmłodszych lat -odnośnik serce, strona lewa




Strona główna | O nas | Organizacja | Rekrutacja | Programy | Projekty | Glottodydaktyka | Zajęcia dodatkowe | Aktualności | Grupy | Galeria zdjęć | Dokumenty | Jadłospis | Kuchcikowo | Kontakt | Rada Rodziców | Rada Osiedla Żegrze | Mapa witryny


Podmenu:


Powrót do treści | Wróć do menu głównego